Jumaat, 6 Februari 2015

Memburu Buku Antik di Pasar Karat Taiping

Salam sejahtera buat semua.

Minggu lepas member ajak turun niaga di Kemunting, Perak. Kat sana  ada pasar pagi setiap hujung minggu sabtu dan ahad. Pasar pagi tu sebelah hentian bas Kemunting. Yang menariknya pasar pagi ni tak sama macam pasar pagi kat tempat-tempat lain. Kalau pasar pagi biasanya  jual barang baru ataupun barang terpakai. Tapi yang kat Kemunting ni bukan saja jual barang baru tapi diaorang ada juga jual barang-barang lama. Barang-barang antik. Macam-macam barang ada. Diaorang jual lambak macam pasar karat kat KL, kat Loken Ipohlah.    





Saya pergi dengan member 4 orang. Naik satu kereta. Singgah tidur rumah member kat Kuala Kangsar malam Sabtu. Pagi Sabtu terus bertolak ke Kamunting. Dekat 45 minit jugaklah.

Sampai sana lokasi wajib kena usha dulu tentulah abang penjual buku terpakai. Dia sorang jual buku kat situ. Kira dia sapu bersihlah sorang-sorang. Tak ada persaingan. Masyuk. Hahaha.... Yang bantu dia adalah beberapa orang, termasuk isteri dia barangkali.  Dia nak bukak sorang-sorang tak laratlah. 2 3 meja dia bukak. Buku bertimbun-timbun. Nasib baik abang ni guna van. Luas sikit ruang nak sumbat buku. Kalau kereta mahu tak overdose.







Semua buku dia jual buku terpakai. Majalah-majalah lama pun banyak juga dia jual. Buku-buku antik pun ada. Harga tak payah cakaplah. kalau buku tahun 70-an semua harga mencecah 40 ringgit ke atas. Tapi logiklah harga tu. 45 tahun dah usia buku tu. Memang dah boleh masuk usia emas.

Variasari Lama

"Banyak majalah Variasari bang. Berapa harga ni,?" tegur saya sambil tangan membelek beberapa buah Varisari yang berkenan di mata.

" Murah jer. RM?  je. Ambil banyaklah. Kan abis orang ambil,"  jawab abang tu sambil senyum lebar.

Masyuk!!!! senyum ada makna tu.




Saya ambil semua. Habil licin tak tinggal bekas. Ada dalam 60 buah juga. Melayang RM? pagi tu angkara Variasari.

 Belek punya belek buku tiba-tiba mata terpaku tengok beberapa buku lama. tahun 70-an. Asalnya saya tak minat kumpul buku lama tapi tiba-tiba pagi itu rasa macam roh buku lama meresap. Jiwa menggelegak bagai digeletek untuk dapatkan juga buku tu. Cek dompet nasib baik ada lagi baki bersisa. Selamat.




"Berapa abang boleh bagi buku ni bang,?" 

Abang tu mencapai beberapa buah buku lama yang saya hulur. Dia tercongak-congak fikir harga yang sesuai.

"Bagi RM80 jer." 

"Kurang sikitlah bang. ambil banyak ni," pujuk saya minta simpati sambil menunjuk majalah Variasari yang telah saya beli.

"Kurang sangat tak boleh lah bang. Ni buku lama. Susah dah nak dapat ni. Ni pun saya kira jual murah-murah jer. Tak apalah. Bagi RM65 kat abang. Tu kira last harga saya boleh bagi," terang abang tu sambil matanya menikam tepat anak mata saya meminta saya dapat setuju harga yang dia bagi.

"Ok-oklah."

Akhirnya saya sambar juga buku ni. Tak sangka minat buku lama berputik di Kemunting. Habis lagi dalam RM70 duit saya. Tak apalah. Buku antik ni bukan senang nak dapat. Lagi lama simpan lagi bernilai. Tak rugi. 

Laksamana Tun Tuah.

Buku Laksamana Tun Tuah ni saya cukup minat. Rare sangat. Tahun 1954. Dah 60 tahun usia. Kalau manusia dah ada anak cucu berdozen. Kalan ada sapa-apa nak beli pun kirim salamlah. Langkah mayat saya dulu. Hehehe......




 Pasar pagi Kamunting ni luas jugaklah. Tapi saya tak sempat nak pusing habis. Sibuk tolong member meniaga. Lagipun pukul 11.30 kitaorang dah berkemas untuk pulang. Tak tahan panas.

Nanti saya turun Pasar Karat Loken, Ipoh saya cerita lagak penjual buku-buku kat sana. Tentu lagi menarik kan.

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Salam saudara,

selalu sangat ke turun ke situ?

Sham berkata...

Waalaikumussalam bos,
Ada jugak. 2 3 bulan sekali. Ikut member berniaga.
Sambil cuci mata tempat orang. Bukan sekadar pasar pagi.
Tapi yang seronok boleh layan barang-barang antik sama
kat sana. Yag terbaik buku antik tu lah.

Tanpa Nama berkata...

Teringin hendak ke sana.

Ya, bab buku tu yang saya berkenan.

Kalau tidak keberatan, jika dikirim untuk membeli buku untuk saya, boleh ke?