Khamis, 17 Julai 2014

KA - Cabaran Buku Pada Era Digital

Edisi : Keratan AKhbar
utusan.com.my : 15/06/2014
Oleh : Dr. Anwar Ridhwan


Kedatangan teknologi percetakan moden telah melakar pengaruhnya terhadap persuratan dan sastera rantau ini. Aktiviti percetakan sebenarnya telah bermula di China sejak abad keenam. Bagaimanapun Barat tidak meniru percetakan China, sebaliknya terpengaruh oleh cetakan blok Mesir (sejak 1300) yang melahirkan cetakan blok di Barat pada 1375. 

Kemudian barulah usaha-usaha inovasi dilakukan oleh Gutenberg yang mula mengeluarkan mesin cetaknya pada 1475. Sejak itu mesin cetak dan aktiviti percetakan mula berkembang di Eropah, dibawa ke Amerika Utara, dan dibawa pula oleh penjajah Inggeris ke Tanah Melayu, dan penjajah Belanda ke Indonesia.

Kedatangan mesin cetak dan percetakan yang dihasilkannya, telah mengubah budaya peribumi, khususnya Melayu. Jika selama ini sebahagian besar peribumi berada dalam budaya mendengar (ear culture) melalui cerita-cerita pelipur lara, maka mereka mula berubah kepada budaya melihat (eye culture) yang memerlukan kemahiran membaca.

Kata orang, untuk melihat sama ada sesuatu kebiasaan itu akan berkesinambungan atau pun tidak, lihatlah perlakuan generasi mudanya. Generasi muda kita hari ini bolehlah dikatakan diwakili oleh ‘generasi Y’, yang dilahirkan pada lewat tahun 70-an dan 80-an atau awal milennium ini.

Dalam konteks tulisan ini kita ingin melihat hubungan ‘generasi Y’ dengan budaya cetak. Secara ringkas budaya cetak merangkumi pelbagai teks bercetak dan bentuk bercetak yang dikaitkan dengan komunikasi visual. Ini bermakna ia bebas daripada tradisi oral, lebih-lebih lagi selepas mesin cetak yang mula dicipta sekitar pertengahan abad ke-15, antara yang terkenal ialah ciptaan Johannes Gutenberg, dapat mengeluarkan bahan bercetak dengan banyak.

Mesin cetak yang dapat memproduksi dengan banyak bahan bacaan dalam pelbagai bidang dan untuk pelbagai peringkat pembaca, telah merevolusikan cara manusia mendapat ilmu pengetahuan dan hiburan. Sastera Melayu yang sebelum itu dikembangkan melalui tradisi oral atau penyalinan manuskrip secara manual, turut mengalami perubahan ketara. Sehingga Ismail Hussein memilih karya Abdullah Munsyi yang tersebar melalui budaya cetak sebagai pemula sastera Melayu moden terutamanya Kisah Pelayaran Abdullah (1838) dan Hikayat Abdullah (1849).

Kini lihatlah ‘generasi Y’ kita. Adakah mereka menggunakan jari untuk menyelak lembaran buku, akhbar atau majalah? Adakah mereka menggunakan hidung untuk mencium bau kertas terutamanya pada buku yang baru dibeli? ‘Generasi Y’ ini secara anakronisme dibawa ke masa lampau untuk memasuki budaya cetak hanya dalam situasi yang formal, umpamanya membaca buku teks sekolah; atau situasi kurang formal, umpamanya membaca novel-novel remaja kegemaran mereka. Tetapi kita harus ingat bahawa budaya cetak dalam kedua-dua situasi tersebut pun sedang berubah.

Generasi ini mula menjauhkan diri dari budaya cetak kerana beberapa sebab. Bagi generasi muda yang kurang berada sama ada di luar bandar atau di dalam bandar - membeli buku bukanlah keutamaan mereka; lebih-lebih lagi apabila tradisi membaca belum membudaya dengan kuat dalam masyarakat kita. Di samping itu kemudahan Internet yang disediakan oleh kerajaan, atau kafe internet telah sampai ke desa dan pedalaman. Bagi generasi muda daripada keluarga berada, mereka boleh menambah kemudahan itu dengan memiliki iPod, iPhone dan sebagainya.

Sekarang kita biasa melihat ibu bapa menyediakan iPad atau tablet untuk anak-anak mereka. Di restoran, sambil menunggu makanan yang dipesan sampai, anak-anak ini leka menggerak-gerakkan jari atas skrin iPad. Mereka leka dengan permainan, bukan membaca. Ertinya mereka tidak lagi berada dalam tradisi budaya cetak.

Sudah sampai masa untuk pihak yang bertanggungjawab terhadap budaya baru ini, umpamanya Perpustakaan Negara Malaysia (PNM) dan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) membuat soal-selidik menyeluruh tentang nasib budaya cetak dan potensi masa depan ICT di negara kita. Dapatan daripada soal-selidik itu nanti dapat dimanfaatkan untuk merancang kelangsungan budaya cetak, serta memperkasa budaya baru seputar teknologi ICT.

Tanpa soal selidik yang menyeluruh, timbul persepsi yang agak negatif terhadap nasib masa depan budaya cetak di negara ini. Persepsi ini hanya disandarkan pada situasi semakin kurang jumlah pengunjung ke perpustakaan, jumlah kedai buku yang tidak meningkat, serta kurangnya minat membaca buku oleh generasi muda termasuk mereka yang sedang menuntut di IPT.

Persepsi tersebut lama kelamaan mungkin akan menjadi benar. Ini kerana akhirnya pihak massa yang akan menentukan nasib sesuatu budaya, termasuk budaya cetak serta segala penerbitan konvensionalnya. Sebaliknya, penerbitan non-konvensional, seperti e-buku kelihatan semakin mengambil alih penerbitan konvensional itu. Ini sejajar dengan perkembangan teknologi elektronik dan digital seperti iPod, Skype, telefon bimbit, Tivo, iTunes, Photoshop, iPhone dan sebagainya lagi. ‘Generasi Y’ berada dalam medan ini.
Beberapa tahun yang akan datang, atau mungkin lebih awal lagi, untuk tidak terus meletakkan ‘generasi Y’ negara ini dalam situasi anakronisme, buku-buku teks sekolah pun harus diganti dengan e-buku di mana pelbagai bahan dapat dimuat-turun. Papan hitam atau white board harus diganti dengan skrin elektronik pintar. Inilah budaya baru pengajaran dan pembelajaran ‘generasi Y’ yang sedang berkembang di peringkat global.

Di peringkat global, terdapat beberapa projek yang secara serius membayangkan keyakinan bahawa masa depan penerbitan dan pembacaan adalah melalui dunia maya. Tiga daripadanya adalah Project Gutenberg, arXiv dan The Million Book Project.
Project Gutenberg merupakan layanan buku elektronik terbesar dan tertua yang mendukung buku elektronik secara bebas. Kini terdapat lebih dari 25.000 buku elektronik bebas yang dapat ditemukan dalam katalog onlinenya.

Projek arXiv yang terdapat di Universiti Cornell memberikan akes terbuka terhadap lebih 368,000 rujukan elektronik dalam bidang fizik, matematik, sains komputer dan biologi kuantitatif.

The Million Book Project’ pula merupakan projek sejuta buku yang dikembangkan oleh Universal Library, sebuah perpustakaan digital yang dpelopori oleh Universiti Carnegie Mellon di Amerika Syarikat, Universiti Zhejiang di China, Institut Sains di India, dan Perpustakaan Alexandria di Mesir. Di dalamnya terdapat rujukan dalam 16 bahasa yang koleksi bukunya sudah ada sejak terbitan abad 16.

Teknologi serta gaya hidup umat manusia terus berubah. Dalam suasana yang sedemikian, karya bercetak juga menghadapi perubahan yang radikal, terutamanya melalui peranan teknologi elektronik dan digital yang semakin meluas. Sementara peranan asasnya sebagai penyebar ilmu pengetahuan dan karya seni tidak berubah, karya bercetak harus mendefinisi semula wujud serta peranan masa depannya.

Buku bercetak mungkin tidak lenyap sepenuhnya, tetapi kita mesti menyedari potensi teknologi elektronik dan digital ini bagi generasi kini dan akan datang, kerana inilah medan masa depan mereka. Jika kita dapat menyediakan bahan perisian yang banyak dan lengkap bagi memenuhi keperluan intelektual, serta domain efektif, kognitif serta psikomoto mereka, maka mereka boleh kita harapkan sebagai anggota masyarakt berilmu yang boleh menunjang tamadun bangsa.

Penulis ialah Sasterawan Negara.

Tiada ulasan: