Edisi : Keratan AKhbar
utusan.com.my : 15/06/2014
Oleh : Dr. Anwar Ridhwan
Kedatangan teknologi percetakan moden telah melakar pengaruhnya
terhadap persuratan dan sastera rantau ini. Aktiviti percetakan
sebenarnya telah bermula di China sejak abad keenam. Bagaimanapun Barat
tidak meniru percetakan China, sebaliknya terpengaruh oleh cetakan blok
Mesir (sejak 1300) yang melahirkan cetakan blok di Barat pada 1375.
Kemudian barulah usaha-usaha inovasi dilakukan oleh Gutenberg yang mula
mengeluarkan mesin cetaknya pada 1475. Sejak itu mesin cetak dan
aktiviti percetakan mula berkembang di Eropah, dibawa ke Amerika Utara,
dan dibawa pula oleh penjajah Inggeris ke Tanah Melayu, dan penjajah
Belanda ke Indonesia.
Kedatangan mesin cetak dan percetakan yang dihasilkannya, telah
mengubah budaya peribumi, khususnya Melayu. Jika selama ini sebahagian
besar peribumi berada dalam budaya mendengar (ear culture) melalui
cerita-cerita pelipur lara, maka mereka mula berubah kepada budaya
melihat (eye culture) yang memerlukan kemahiran membaca.
Kata orang, untuk melihat sama ada sesuatu kebiasaan itu akan
berkesinambungan atau pun tidak, lihatlah perlakuan generasi mudanya.
Generasi muda kita hari ini bolehlah dikatakan diwakili oleh generasi
Y, yang dilahirkan pada lewat tahun 70-an dan 80-an atau awal milennium
ini.
Dalam konteks tulisan ini kita ingin melihat hubungan generasi Y
dengan budaya cetak. Secara ringkas budaya cetak merangkumi pelbagai
teks bercetak dan bentuk bercetak yang dikaitkan dengan komunikasi
visual. Ini bermakna ia bebas daripada tradisi oral, lebih-lebih lagi
selepas mesin cetak yang mula dicipta sekitar pertengahan abad ke-15,
antara yang terkenal ialah ciptaan Johannes Gutenberg, dapat
mengeluarkan bahan bercetak dengan banyak.
Mesin cetak yang dapat memproduksi dengan banyak bahan bacaan dalam
pelbagai bidang dan untuk pelbagai peringkat pembaca, telah
merevolusikan cara manusia mendapat ilmu pengetahuan dan hiburan.
Sastera Melayu yang sebelum itu dikembangkan melalui tradisi oral atau
penyalinan manuskrip secara manual, turut mengalami perubahan ketara.
Sehingga Ismail Hussein memilih karya Abdullah Munsyi yang tersebar
melalui budaya cetak sebagai pemula sastera Melayu moden terutamanya
Kisah Pelayaran Abdullah (1838) dan Hikayat Abdullah (1849).
Kini lihatlah generasi Y kita. Adakah mereka menggunakan jari untuk
menyelak lembaran buku, akhbar atau majalah? Adakah mereka menggunakan
hidung untuk mencium bau kertas terutamanya pada buku yang baru dibeli?
Generasi Y ini secara anakronisme dibawa ke masa lampau untuk
memasuki budaya cetak hanya dalam situasi yang formal, umpamanya membaca
buku teks sekolah; atau situasi kurang formal, umpamanya membaca
novel-novel remaja kegemaran mereka. Tetapi kita harus ingat bahawa
budaya cetak dalam kedua-dua situasi tersebut pun sedang berubah.
Generasi ini mula menjauhkan diri dari budaya cetak kerana beberapa
sebab. Bagi generasi muda yang kurang berada sama ada di luar bandar
atau di dalam bandar - membeli buku bukanlah keutamaan mereka;
lebih-lebih lagi apabila tradisi membaca belum membudaya dengan kuat
dalam masyarakat kita. Di samping itu kemudahan Internet yang disediakan
oleh kerajaan, atau kafe internet telah sampai ke desa dan pedalaman.
Bagi generasi muda daripada keluarga berada, mereka boleh menambah
kemudahan itu dengan memiliki iPod, iPhone dan sebagainya.
Sekarang kita biasa melihat ibu bapa menyediakan iPad atau tablet
untuk anak-anak mereka. Di restoran, sambil menunggu makanan yang
dipesan sampai, anak-anak ini leka menggerak-gerakkan jari atas skrin
iPad. Mereka leka dengan permainan, bukan membaca. Ertinya mereka tidak
lagi berada dalam tradisi budaya cetak.
Sudah sampai masa untuk pihak yang bertanggungjawab terhadap budaya
baru ini, umpamanya Perpustakaan Negara Malaysia (PNM) dan Suruhanjaya
Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) membuat soal-selidik
menyeluruh tentang nasib budaya cetak dan potensi masa depan ICT di
negara kita. Dapatan daripada soal-selidik itu nanti dapat dimanfaatkan
untuk merancang kelangsungan budaya cetak, serta memperkasa budaya baru
seputar teknologi ICT.
Tanpa soal selidik yang menyeluruh, timbul persepsi yang agak negatif
terhadap nasib masa depan budaya cetak di negara ini. Persepsi ini
hanya disandarkan pada situasi semakin kurang jumlah pengunjung ke
perpustakaan, jumlah kedai buku yang tidak meningkat, serta kurangnya
minat membaca buku oleh generasi muda termasuk mereka yang sedang
menuntut di IPT.
Persepsi tersebut lama kelamaan mungkin akan menjadi benar. Ini
kerana akhirnya pihak massa yang akan menentukan nasib sesuatu budaya,
termasuk budaya cetak serta segala penerbitan konvensionalnya.
Sebaliknya, penerbitan non-konvensional, seperti e-buku kelihatan
semakin mengambil alih penerbitan konvensional itu. Ini sejajar dengan
perkembangan teknologi elektronik dan digital seperti iPod, Skype,
telefon bimbit, Tivo, iTunes, Photoshop, iPhone dan sebagainya lagi.
Generasi Y berada dalam medan ini.
Beberapa tahun yang akan datang, atau mungkin lebih awal lagi, untuk
tidak terus meletakkan generasi Y negara ini dalam situasi
anakronisme, buku-buku teks sekolah pun harus diganti dengan e-buku di
mana pelbagai bahan dapat dimuat-turun. Papan hitam atau white board
harus diganti dengan skrin elektronik pintar. Inilah budaya baru
pengajaran dan pembelajaran generasi Y yang sedang berkembang di
peringkat global.
Di peringkat global, terdapat beberapa projek yang secara serius
membayangkan keyakinan bahawa masa depan penerbitan dan pembacaan
adalah melalui dunia maya. Tiga daripadanya adalah Project Gutenberg,
arXiv dan The Million Book Project.
Project Gutenberg merupakan layanan buku elektronik terbesar dan
tertua yang mendukung buku elektronik secara bebas. Kini terdapat lebih
dari 25.000 buku elektronik bebas yang dapat ditemukan dalam katalog
onlinenya.
Projek arXiv yang terdapat di Universiti Cornell memberikan akes
terbuka terhadap lebih 368,000 rujukan elektronik dalam bidang fizik,
matematik, sains komputer dan biologi kuantitatif.
The Million Book Project pula merupakan projek sejuta buku yang
dikembangkan oleh Universal Library, sebuah perpustakaan digital yang
dpelopori oleh Universiti Carnegie Mellon di Amerika Syarikat,
Universiti Zhejiang di China, Institut Sains di India, dan Perpustakaan
Alexandria di Mesir. Di dalamnya terdapat rujukan dalam 16 bahasa yang
koleksi bukunya sudah ada sejak terbitan abad 16.
Teknologi serta gaya hidup umat manusia terus berubah. Dalam suasana
yang sedemikian, karya bercetak juga menghadapi perubahan yang radikal,
terutamanya melalui peranan teknologi elektronik dan digital yang
semakin meluas. Sementara peranan asasnya sebagai penyebar ilmu
pengetahuan dan karya seni tidak berubah, karya bercetak harus
mendefinisi semula wujud serta peranan masa depannya.
Buku bercetak mungkin tidak lenyap sepenuhnya, tetapi kita mesti
menyedari potensi teknologi elektronik dan digital ini bagi generasi
kini dan akan datang, kerana inilah medan masa depan mereka. Jika kita
dapat menyediakan bahan perisian yang banyak dan lengkap bagi memenuhi
keperluan intelektual, serta domain efektif, kognitif serta psikomoto
mereka, maka mereka boleh kita harapkan sebagai anggota masyarakt
berilmu yang boleh menunjang tamadun bangsa.
Penulis ialah Sasterawan Negara.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan