Khamis, 17 Julai 2014

KA - Usaha ITBM Memartabat Industri Buku Tempatan

Edisi : Keratan Akhbar
Utusan.com.my : 13/07/2014
Oleh Hafizahril Hamid


PUTERI Mako ketika melawat Pavilion Malaysia dan diberi penerangan oleh Mohd Khair.


SEPANJANG seminggu penulis berkampung di Tokyo, Jepun menyertai Pesta Buku Antarabangsa Tokyo Ke-21 (PBAT-21) yang berlangsung pada 2 hingga 5 Julai lepas, tenyata ia membuka mata tentang usaha dan kewibawaan Institut Terjemahan dan Buku Malaysia (ITBM) dalam membawa nama negara demi memartabatkan industri perbukuan Malaysia.

Sepanjang di sana, hakikatnya nama ITBM sendiri sudah cukup besar dan dikenali oleh rata-rata pemain industri buku di negara Matahari Terbit itu.

Lebih menarik lagi gabungan budaya antara dua negara ini turut menjadi perhatian ramai apabila berlangsungnya gabungan persembahan Wayang Kulit dan teater boneka Jepun, Edo Ito Ayatsuri Ningyo di Pavilion Malaysia pada setiap hari.

Menjadikan nama negara terus terlakar harum di bumi Jepun apabila hasil karya kartunis legenda negara, Datuk Mohd. Nor Khalid atau lebih dikenali sebagai Lat, Kampung Boy yang diterbitkan Institut Terjemahan dan Buku Malaysia (ITBM) dengan kerjasama Tokyo University of Foreign Study (TUFS) bakal dijadikan bahan bantuan pengajaran kepada penuntut Pengajian Asia Tenggara di universiti berkenaan.

Semua ini adalah antara kejayaan besar yang dicapai oleh ITBM dalam menjayakan misi ke PBAT kali ini memandangkan buat kali pertama dalam sejarah, Malaysia terpilih sebagai Negara Tema di PBAT tahun ini.

Ini sekali gus membuktikan kerja keras yang dilakukan oleh ITBM dalam memartabatkan industri buku negara selama ini mendapat pengiktirafan antarabangsa selain dianggap sebagai pemain utama bagi pihak negara dalam soal perbukuan selain penterjemahan.

Sesungguhnya kejayaan ini turut mencatat sejarah tersendiri bagi negara kerana Malaysia merupakan negara ASEAN pertama ditawarkan status Negara Tema sepanjang lebih 20 tahun penubuhan PBAT.

Status Negara Tema tidak dianugerahkan setiap tahun, sebaliknya calon akan disenarai pendek berdasarkan kriteria tertentu sebelum pemilihan dan tawaran dibuat," kata Pengarah Urusan ITBM, Mohd Khair Ngadiron.

Menurut beliau, status Negara Tema hanya diwujudkan sejak 1998 dengan Perancis sebagai pendahulu, manakala Malaysia di senarai yang kesembilan dan dipilih daripada lebih 25 negara yang menyertai pesta buku tersebut.

Selain Perancis dan Malaysia, tujuh negara lain ialah Belanda pada 2000, Itali (2001), Jerman (2005), Mesir (2009), Arab Saudi (2010), Sepanyol (2011), dan Korea (2013)," katanya.

Bakat besar

Ujar Mohd. Khair, menjadi Negara Tema di PBAT membuka jalan yang menyeluruh kepada Malaysia untuk memperkenalkan sastera tempatan dalam konteks lebih besar kepada industri buku antarabangsa selain memberi peluang mengetengahkan bakat besar yang ada pada penulis-penulis kita .

Malaysia menikmati banyak kelebihan, khususnya promosi dan publisiti yang penting dalam membantu jentera pemasaran, kerana telah menjadi tradisi di PBAT, Negara Tema akan diberi liputan meluas oleh media tempatan dan antarabangsa yang berpusat di Tokyo, katanya.

Majlis perasmian telah disempurnakan oleh Puteri Mako yang mewakili ayahandanya yang juga Presiden PBAT, Putera Akishino sebelum berkunjung ke Pavilion Malaysia.

Ujar Mohd Khair lagi, sasaran sebanyak RM6 juta disasarkan dalam misi urus niaga hak cipta berikutan penyertaan delegasi sebanyak 20 wakil penerbitan yang secara keseluruhannya membawa lebih 1,500 judul buku termasuk e-book.

Selain itu kata Mohd. Khair, peluang ini juga akan gunakan sepenuhnya untuk mempromosi negara selari dengan Tahun Melawat Malaysia 2014.

Ini kali pertama konsep mempromosi pelancongan negara digabungkan dengan gerak kerja pemasaran produk penerbitan. Justeru, setinggi-tinggi penghargaan terima kasih kepada Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan melalui Tourism Malaysia kerana sudi bekerjasama menjayakan misi dagang yang mampu membuahkan hasil positif kepada semua pihak," ujar Mohd Khair.

Selain itu konsep santai yang menonjolkan keindahan dan keunikan seni serta budaya negara diketengahkan delegasi Malaysia pada PBAT kali ini turut mendapat pengiktirafan dan pujian daripada orang ramai yang hadir.

Ujar Mohd Khair, idea yang pertama kali diketengahkan ini bertujuan menarik minat pengunjung untuk melawat ke gerai-gerai pameran buku sekali gus mengenali Malaysia dengan lebih dekat.

Dalam usaha mengetengahkan hasil karya negara untuk dijual di pasaran antarabangsa kita perlu bijak menggabungkan idea selain perlu kreatif untuk menarik ramai orang datang.

Orang Jepun lebih tertarik kepada pantai dan keindahan serta kehijauan alam semula jadi, oleh itu kita ketengahkan konsep santai yang sudah pasti berbeza daripada negara-negara lain, “katanya.

Menurut beliau, misi utama adalah untuk memperluaskan pasaran hak cipta penerbitan Malaysia ke peringkat antarabangsa, jadi usaha yang berterusan ini memerlukan komitmen yang tinggi dan itu adalah kriteria utama pemilihan Malaysia sebagai negara tema pada kali ini.

Tiada ulasan: