Ahad, 25 Mei 2014

Memburu Buku Terpakai di Kedai Buku Junk Book Store, KL

Salam sejahtera buat sahabat semua.


Kedai Buku Junk Book Store, Jalan Tun H.S.Lee, KL

Saya tercari-cari juga kedai buku terpakai sekitar KL. Yang saya tahu dan selalu juga singgah – satu kedai buku terpakai di tingkat empat The Mall, berhadapan bangunan PWTC. Itupun setahun lepas. Dengar kata kedai buku terpakai tu dah pindah Bangi. Tak pasti lak pula saya.

Satu lagi kedai buku terpakai - itupun setelah saya ada baca dalam satu artikel akhbar - terletak di Jalan Tun H.S. Lee, KL . Betul-betul depan RHB Bank. Nama kedai buku terpakai tu Kedai buku  Junk Book Store.                            .


Kedai buku  Junk Book Store, KL

Semalam tiba-tiba saya teringin pergi kunjung sendiri ke kedai buku terpakai Junk Book Store tersebut. Dengan kata bertimbun juga buku-buku terpakai kat sana. Terfikir juga mesti kering lagi poket aku. Cukup ke tak note RM100 yang saya bawa. Resah juga saya. Saya cuma nak cari buku tentang buku jer. Buku yang cerita pasal buku. Kalau ada buku-buku lama tahun 50-an - 60-an memang rezeki sayalah.

Kroni tokey Kedai Junk Book Store tengah mengadap buku.

Saya sampai sana tepat waktu zuhur. Dalam 1.30 petang gitulah. Dari luar kita tak perasaan sangat kedai buku tu. Tertutup rapat. Tak mesra mata. Dah macam tempat simpan harta karun rupanya. 

Masa saya masuk, Ada dua orang perempuan kat dalam. Seorang perempuan Cina , umur dalam 50-an yang saya rasa kroni tuan kedai tu. Seorang lagi perempuan Melayu. 30-an lebih.

"Mau cari buku apa?" sapa untie tu mesra. Dia pandang saya semacam jer. 

"Saya cari buku tentang buku. Dia ada cerita pasal buku dalam tu," jelas saya dengan penuh teruja bila lihat saja bertingkat-tingkat buku kat dalam tu. Rabun mata tengok.

"Buku Inggeris banyaklah."

"Saya cari buku Melayu saja. Inggeris tak mahu. Ada banyak ke buku Melayu?" soal saya pula.

"Tak banyak. Itu novel Melayu adalah," sambil tangannya menunjukkan tempat novel tu dia letak.

"Kalau awak mahu cari itu buku, pergi lah dekat satu lagi kedai buku terpakai. Dekat masjid India jer," sambung untie tu lagi. 

Saya pergi kat tempat novel tu dia simpan. Mana tau dalam cari-cari jumpa buku yang saya nak tu. Dari hujung telinga, saya dapat tangkap untie tu mengomel-ngomel.

"Itu orang dah cakap buku tu tak ada. Cari jugak." Bebel dia kepada pekerja dia yang ada di sebelahnya.

Balas saya, biar saya cari dulu. Mana tau kot-kot saya jumpa buku yang saya cari. Lagipun alang-alang dah datang biar saya cari sampai puas.

Pekerjanya senyum jer bila saya cakap macam tu.


Koleksi Novel dan Majalah Melayu

Memang buku Melayu tak banyak di kedai buku Junk Book Store. Tak sampai pun 10 peratus. Yang ada cuma sedikit novel Melayu yang dah berbalut, majalah Mastika yang dah siap dia susun-susun untuk tempoh setahun, dan ada beberapa buah lagi buku yang tak best-best.

Saya tengok harga novel terpakai tu. Alamak mahal jugak. RM15 dia jual. Harga asal novel dalam RM20. Kat kedai buku terpakai biasa pun paling tinggi RM12. RM10 satu pun dah kira untung banyak. 

Novel  terpakai RM15 setiap satu. 


Majalah Mastika pula untuk satu koleksi setahun cuma RM50. Jatuh RM4 lah setiap satu. Ok lah tu harga yang  dia letak. Nak cari memang ada kita boleh dapat harga serendah seringgit, tapi yang jadi RM50 tu berbaloi sebab cukup koleksi lengkap untuk setahun. Nak cari biar cukup genap setahun - Januari hingga Disember – belum tentu kita boleh jumpa.

Cari punya cari jumpa jugak satu buku lama. Nak kata lama tak jugak. Terbit baru tahun 1990. Tajuk "Strategi Menjawab Sastera sebelum dan sesudah 1800" tulisan Nurazmi Kuntum. Cuma helaian mukasurat kat dalam jer nampak pudar. Kertas nampak kuning-kuning tapi ok lagi. Kulit kat depan pun ada terkoyak sikit.Ok lah tu. Janji boleh baca. Harga baru RM20 jer.Itupun lepas minta diskaun dari harga asalnya RM23.


Apabila Buku Melayu dianaktirikan

Lepas bayar, saya minta izin ambil beberapa keping gambar dalam kedai buku Junk Book Store tersebut. Dalam hati kalau tak ambil gambar tak tau la bila boleh datang lagi ke kedai buku terpakai ni. Nampak gaya – kalau buku-buku Melayu terus dianaktirikan, seolah-olah dipinggirkan, mungkin lepas ni tak ada harapan la saya nak jejak kaki ke kedai buku Junk Book Store ni.

Tengok buku terpakai kat sini pun dah pening lalat.

Ulat majalah boleh la pakat-pakat serbu kat sini.

Kalau nak cari buku berbahasa Melayu, rasa tak berbaloi datang ke kedai buku terpakai ni. Tapi kalau nak cari buku terpakai berbahasa Inggeris, memang kedai buku Junk Book Store saya syorkan sesangat. Dari aras lantai menjulang ke bumbung, penuh dengan aneka buku berbagai bidang. Belum diambilkira buku yang ada kat tingkat atas lagi. Pening kita nak cari satu-satu.

Tak sampai setengah jam kat sana, saya ambil keputusan balik saja. Kecewa menggelegak. Almaklum jangkaan saya tinggi. Ingatkan saya boleh jadi rambang mata dengan buku terpakai berbahasa Melayu kat sana. Rupa-rupanya harapan saya berkecai di tengah hiruk piruk kesesakan bandaraya KL.


------------------------
Shafizu
Online Book Dealer


Tiada ulasan: